Periodieke schenking of gift

Giften zijn aftrekbaar, hierbij moet rekening worden gehouden met een drempel. Periodieke giften zijn aftrekbaar zonder dat rekening wordt gehouden met de drempel. Het betreft hier giften in de vorm van een vaste en gelijkmatige periodieke uitkering die uiterlijk eindigen bij overlijden van de schenker. De periodieke giften zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting als deze worden verricht op grond van een notariële akte gedurende een periode van tenminste 5 jaar, waarbij de uitkering eens per jaar moet plaatsvinden.

Voordeel periodieke uitkering

Met een periodieke notariële schenking kunt u de volledige schenking aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting. Afhankelijk van uw inkomen krijgt u dus tussen de 15 - 52% van uw schenking terug.

De voorwaarden voor een succesvolle inkomstenbelastingaftrek

Er zijn fiscale voorwaarden verbonden aan het doen van een gift die fiscaal aftrekbaar is. De belangrijkste voorwaarden zijn:

1. De schenking of gift moet worden gedaan aan een ANBI of vereniging (hier kunt u de ANBI zoeken).
  2. De periodieke schenking of gift moet worden vastgelegd in een notariële akte.
  3. De schenking of gift moet in een vaste en gelijkmatige periodieke vorm worden betaald (uiterlijk eindigen bij overlijden), tenminste 1x per jaar.
  4. Er moet minimaal 5 jaar een schenking of gift worden betaald.
  5. Er mag een tegenprestatie worden afgesproken.
  6. U moet de gift of schenking opgeven in uw aangifte inkomstenbelasting.

Belastingtip periodieke gift

Als de gift niet 5 jaar wordt voldaan omdat u niet meer kunt betalen en / of omdat de ANBI is opgeheven, dan geldt de voorwaarde voor de 5 jaar niet.

Een gift aan een culturele ANBI mag worden verhoogd met 25%, dus bij een schenking van € 1.000 kunt u € 1.250 aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting.

Notariële akte bij periodieke gift

Nu is nog een notariële akte nodig voor een periodieke gift, volgens een brief aan de Tweede Kamer wordt dit wellicht in 2014 of 2015 anders.

Offerte voor periodieke gift

Als u een offerte wilt voor een periodieke gift kunt u onderstaande formulier invullen. De notaris zal dan binnen 2 dagen contact met u opnemen. Dit is zonder enige verplichting en/of kosten.

25 Sep 2012

Uw naam

Gift aan:

Uw mailadres:

Uw telefoonnummer

Uw gegevens worden niet aan derden verstrekt, enkel aan een bij ons aangesloten notaris. U bent akkoord met onze algemene voorwaarden en de disclaimer.

Waardeer het artikel Periodieke schenking of gift

Periodieke schenking of gift heeft een waardering van 10 / 10 punten met 1 beoordelingen.