Zelf akten maken
Waardeer uw notaris Zoek uw notaris

Bedrijfspand kopen of verkopen

Een bedrijfspand kopen is een belangrijke beslissing. Een samenspel tussen de koper / verkoper, de notaris en een fiscaal jurist is hierbij meestal wenselijk. De belangrijkste vragen die in de praktijk voorkomen zijn:
  1. Pand in onderneming, box 3 of B.V. kopen?
  2. Wat zijn de risico's?
  3. Hoe moet ik een bedrijfspand financieren?
  4. Wat staat er in een koopovereenkomst?

De koopovereenkomst

De koop van een bedrijfspand wordt meestal vastgelegd in een koopovereenkomst. Dit kan zonder de notaris en prima via uw accountant, makelaar of (beter) via uw fiscaal jurist verlopen. De koopovereenkomst is een schriftelijke afspraak tussen de koper en de verkoper. In de overeenkomst worden in ieder geval vastgelegd:

  • de prijs;
  • de voorwaarden;
  • gevolgen overdrachtsbelasting en / of omzetbelasting;
  • datum overdracht;
  • risico's;
  • vertrek huidige eigenaar of huurder.

Het is verstandig om tijdens dit proces de notaris te informeren. Hij kan prima beoordelen of er nog juridische zaken zijn die bij de overdracht moeten worden betrokken. De koopovereenkomst kunt u registreren bij het kadaster. De inschrijving beschermt een koper gedurende 6 maanden tegen een faillissement van de verkoper of een beslaglegging.

Notariële overdracht bedrijfspand

De uiteindelijke overdracht moet via een notaris plaatsvinden. De overdracht zal plaatsvinden via het tekenen van een zogenaamde akte van levering. De notaris doet een uitgebreid onderzoek naar het pand, de beschikkingsbevoegdheid van partijen, de rechten van hypotheekhouders (meestal banken), etc. De notaris zal er ook op toezien dat het bedrijfspand zonder beslagen of hypotheken wordt geleverd en dat de koopsom tijdig en volledig wordt gestort. De overdracht van het bedrijfspand is rond zodra de notaris de akte van levering heeft ingeschreven in het openbare register van het kadaster.

Aandachtspunten bij aankoop bedrijfspand

Bij de aankoop van een bedrijfspand zijn er diverse aandachtspunten, in dit onderdeel een aantal aandachtspunten uit onze praktijk.

  1. Oppervlakte: hoeveel oppervlakte heeft u nodig? Houd ook rekening met de uitbreiding in de komende 5 tot 7 jaren. Gemiddeld heeft u 20 vierkante meter per persoon nodig bij een kantoor, dit is inclusief algemene ruimten.
  2. Uitstraling: wat moet het kantoor uitstralen (oud of nieuw)?
  3. Bereikbaarheid: kijk naar de bereikbaarheid voor uw klanten en collega's, let hierbij met name op trein, auto en fiets. Kijk ook naar de gevolgen op spitsmomenten. Kijk hierbij ook naar de parkeermogelijkheden. Let ook op voorzieningen in de buurt (lunch, boodschappen, etc.).
  4. Ruimtes: zijn er voldoende algemene ruimtes, zoals voor vergaderen, voor ontvangst, computers, bedrijfsrestaurant, presentaties, etc.
  5. Klimaat: kijk goed naar het klimaat voor uw collega's (kunnen ramen open, kunnen werknemers naar buiten, is er voldoende daglicht, etc.).
  6. Energie: kijk naar het energieverbruik en de besparingsmogelijkheden (bijvoorbeeld ruimte voor zonnepanelen).
  7. Kopen of huren: weeg de voordelen en nadelen van kopen en huren tegen elkaar af.

Praten kost niks

Een afspraak met onze notaris of fiscaal jurist op zijn kantoor kost niks. U krijgt van hem een bak koffie of thee, een warme ontvangst en u hoeft enkel een beetje tijd te investeren. Na dit gesprek weet u wat de mogelijkheden zijn, of er actie noodzakelijk is en wat overige aandachtspunten zijn. De notaris zal u laten weten op welke kosten u moet rekenen en u kunt er dan eens rustig over nadenken. Tevens zal hij bij een overdracht van een bedrijfspand contact opnemen met een fiscaal jurist, dit om te bespreken of er nog fiscale merites zijn die bij de overdracht van belang kunnen zijn. Waar nodig zal er ook overleg met uw accountant plaatsvinden.  



13 Mei 2012



Waardeer het artikel Bedrijfspand kopen of verkopen

Bedrijfspand kopen of verkopen heeft een waardering van 9.3 / 10 punten met 6 beoordelingen.



naar boven
Contact

Estate Plannings Juristen
Oldenzaalsestraat 125
7514 DP Enschede

t : 053 432 72 00
f : 053 431 34 24
e : info@estateplanningsjuristen.nl